Chování hráčů
- Bezúhonný přístup – například tím, že dodržují Pravidla, sami si udělují tresty a jsou čestní ve všech aspektech hry.
- Ohleduplnost k ostatním – například tím, že hrají bez zdržování a ve svižném tempu, dbají na bezpečnost ostatních a nevyrušují jiné hráče při hře.
- Péče o hřiště – například tím, že vracejí vyseknuté drny, uhrabávají bankry, opravují stopy po dopadech míčů a nijak zbytečně nepoškozují hřiště.
- Jedna trestná rána: Uděluje se jak ve hře na jamky, tak ve hře na rány.
- Všeobecný trest: Ztráta jamky ve hře na jamky, dvě trestné rány ve hře na rány.
- Diskvalifikace: Uděluje se jak ve hře na jamky, tak ve hře na rány.
Obecná doporučení
- Přečíst Místní pravidla uvedená na výsledkovém lístku nebo na nástěnce.
- Označit svůj míč nějakou identifikační značkou; Řada hráčů hraje míče stejné značky a typu, a pokud nebudeš schopen identifikovat svůj míč, bude považován za ztracený (Pravidlo 18.2).
- Přepočítat své hole; Můžeš jich mít nejvýše 14 (Pravidlo 4.2).
- Nežádej o radu nikoho kromě svého nosiče, svého partnera (tj. hráče hrajícího za Tvou stranu) nebo jeho nosiče; Nedávej radu nikomu kromě svého partnera; Můžeš se nicméně ptát resp. odpovídat na otázky ohledně Pravidel, vzdáleností a polohy trestných oblastí, praporkové tyče apod. (Pravidlo 10.2).
- Během hraní jamky nehraj žádné cvičné rány (Pravidlo 5.5). Po dohrání jamky nicméně můžeš, než začneš hrát další jamku, případně cvičně patovat a přihrávat na právě dohraném jamkovišti, příštím odpališti nebo cvičném jamkovišti. Neměl bys tím ale zdržovat hru!
- Ve hře na jamky zajisti, aby byl výsledek zápasu zveřejněn.
- Ve hře na rány zajisti, aby Tvůj výsledkový lístek byl řádně vyplněn, podepsán Tebou a Tvým zapisovatelem a bez prodlení ho odevzdej Soutěžnímu výboru (Pravidlo 3.3). Pokud si nejsi něčím jist, vyřeš to se Soutěžním výborem, než odevzdáš svůj výsledkový lístek – pak už bude pozdě!
Hřiště
- Odpaliště jamky, kterou právě hraješ (Pravidlo 6.2),
- Všechny trestné oblasti (Pravidlo 17),
- Všechny bankry (Pravidlo 12), a
- Jamkoviště jamky, kterou právě hraješ (Pravidlo 13).
Odpaliště
- Hra na jamky. Není to trestné a svůj míč hraješ, jak leží, avšak Tvůj soupeř může tuto ránu zrušit a Ty pak musíš hrát znovu z odpaliště.
- Hra na rány. Obdržíš všeobecný trest (dvě trestné rány) a musíš toto pochybení napravit tím, že zahraješ míč z odpaliště. Příslušná rána, jakož i všechny další rány zahrané předtím, než toto pochybení napravíš, se nepočítají. Jestliže toto pochybení nenapravíš, jsi diskvalifikován (ve Stablefodru místo toho získáš na dané jamce nula bodů).
Pole
- Nehratelný míč (Pravidlo 19) – úleva s trestem
- Zabořený míč (Pravidlo 16.3) – beztrestná úleva
- Překážení abnormálního stavu hřiště (Pravidlo 16.1) – beztrestná úleva
- Překážení pohyblivé závady (Pravidlo 15.2) – beztrestná úleva
- Překážení volných přírodních předmětů (Pravidlo 15.1) – možná úleva
- Překážení nesprávného jamkoviště (Pravidlo 13.1f) – povinná beztrestná úleva
Pole
Pole
Pole
Pole
Pole
Pole
Trestné oblasti
Trestné oblasti
Trestné oblasti
Bankry
- Úmyslně se dotknout písku v bankru rukou, holí, hráběmi nebo jiným předmětem za účelem zjištění stavu písku pro svou příští ránu, nebo
- Dotknout se písku v bankru holí:
- V prostoru bezprostředně před svým míčem nebo za ním (vyjma jak je povoleno při řádném hledání míče nebo při odstraňování volného přírodního předmětu nebo pohyblivé závady),
-
Při cvičném švihu, nebo
-
Při nápřahu k ráně.
Bankry
- Zavrtání se nohama při zaujímání postoje pro cvičný švih nebo ránu,
- Uhlazení bankru v rámci péče o hřiště,
- Odložení holí, výstroje nebo dalších předmětů v bankru (ať už odhozením nebo
- Měření, označení, zvednutí nebo vrácení míče nebo jiný úkon podle Pravidel,
- Opírání se o hůl v rámci odpočinku, zachování rovnováhy nebo zabránění pádu, nebo
- Udeření do písku z frustrace nebo v hněvu.
Bankry
Jamkoviště
- Se dotýká jamkoviště, nebo
- Leží na něčem nebo uvnitř něčeho (třeba jako je volný přírodní předmět nebo závada) a je uvnitř okrajů jamkoviště.
- Písek a volná zemina na jamkovišti (avšak ne kdekoli jinde na hřišti) mohou být beztrestně odstraněny.
- Můžeš beztrestně opravit poškození jamkoviště tak, že podnikneš rozumné kroky k tomu, abys uvedl jamkoviště do co možná původního stavu, avšak pouze:
- Za použití své ruky, nohy nebo další části těla nebo běžného nástroje k opravě stop po dopadu míčů, týčka, hole nebo jiné běžné součásti výstroje, a
- Bez zbytečného zdržování hry.
- Stopy po dopadech míčů, poškození způsobené botami (třeba otisky hřebíků bot) a škrábance nebo prohlubně způsobené výstrojí nebo praporkovou tyčí,
- Ucpávky starých jamek, travní záplaty, spáry mezi travními drny a škrábance nebo prohlubně způsobené nástroji nebo vozidly údržby,
- Zvířecí stopy nebo otisky kopyt, a
- Zapuštěné předměty (jako kameny, šišky nebo týčka).
- Běžných údržbových zásahů směřujících k zachování stavu jamkoviště (jako jsou provzdušňovací díry nebo drážky po prořezu),
- Závlahy nebo deště nebo jiných přírodních sil,
- Přírodních nedokonalostí povrchu (jako jsou plevel, holá místa, nemocné plochy nebo oblasti s nerovnoměrným růstem trávy), nebo
- Běžného opotřebení jamky.
Jamkoviště
Praporková tyč; Hledání míče; Zvednutí a vrácení míče
- Položit markovátko bezprostředně za svůj míč nebo bezprostředně vedle něj, nebo
- Přidržet hůl na zemi bezprostředně za svým míčem nebo bezprostředně vedle něj.
Hraj hřiště, jak ho nalezneš, a míč, jak leží
Hraj hřiště, jak ho nalezneš (Pravidlo 8)
„Hraj hřiště, jak ho nalezneš“ je jedním z centrálních principů celé hry.
Když se Tvůj míč zastaví, musíš běžně akceptovat podmínky ovlivňující ránu a nesmíš je předtím, než míč odehraješ, nijak zlepšit.
Nesmíš si zlepšit:
- Polohu svého míče,
- Prostor svého zamýšleného postoje,
- Prostor svého zamýšleného švihu,
- Svůj směr hry, nebo
- Oblast úlevy, do které budeš spouštět nebo umisťovat míč, tím, že bys odsunul, ohnul nebo zlomil nějaký:
- Rostoucí nebo připojený přírodní objekt
- Nepohyblivou závadu
- Nedílnou součást, nebo
- Hraniční objekt.
Typickými příklady nepovolených akcí je třeba odlomení větve bránící ve švihu,
sešlápnutí trávy za míčem nebo vytažení autového kolíku.
Hraj míč, jak leží (Pravidlo 9)
„Hraj míč, jak leží“ je jedním z centrálních principů celé hry.
Svůj míč v klidu na hřišti musíš hrát, jak leží, vyjma když Ti Pravidla nařizují nebo umožňují:
- Hrát míč z jiného místa na hřišti, nebo
- Zvednout míč a pak ho vrátit na původní místo.
Jestliže se Tvůj míč zastavil a následně s ním pohnuly přírodní síly, jako je voda nebo vítr, musíš ho hrát z jeho nového místa. Avšak jestliže míč byl na jamkovišti a pohnul se poté, co byl zvednut a vrácen, musíš ho vrátit na původní místo.
Jestliže Tvůj míč v klidu někdo zvedne nebo s ním pohne, nebo se pohne vlivem vnějšího vlivu, musí být míč vrácen na původní místo.
V blízkosti jakéhokoli míče v klidu bys měl být opatrný, protože když způsobíš, že se pohne Tvůj míč nebo míč Tvého soupeře, běžně obdržíš trest (vyjma na jamkovišti).
Například když svůj míč v poli (nebo v bankru či trestné oblasti) zasáhneš při cvičném švihu, nejedná se o ránu, míč musíš vrátit a připočítat si jednu trestnou ránu.
Spuštění míče
Spuštění míče v oblasti úlevy (Pravidlo 14.3)
Kdykoli spouštíš míč podle tohoto Pravidla, můžeš použít jakýkoli míč.
Míč musíš spustit správným způsobem, což zahrnuje splnění všech tří následujících
požadavků:
- Míč musíš spustit Ty sám (nemůže to udělat nikdo jiný).
- Míč musíš upustit z místa v úrovni výšky kolen tak, aby míč:
- Spadl přímo dolů, aniž bys ho přitom házel, roztáčel nebo kutálel či jiným
pohybem případně ovlivňoval, kde se míč zastaví, a - Se nedotknul žádné části Tvého těla ani Tvé výstroje předtím, než dopadne
na zem.
- Spadl přímo dolů, aniž bys ho přitom házel, roztáčel nebo kutálel či jiným
„Výška kolen“ znamená úroveň výšky Tvého kolene, když stojíš.
- Míč musí být spuštěn v oblasti úlevy. Ty sám, když spouštíš míč, můžeš stát
buď uvnitř oblasti úlevy, nebo mimo ni.
Jestliže byl Tvůj míč spuštěn nesprávným způsobem, protože nebyl splněn jeden nebo více z těchto tří požadavků, pak ho musíš spustit znovu správným způsobem, přičemž není nijak omezen počet takových pokusů. Spuštění míče nesprávným způsobem se nezapočítává do dvou vyžadovaných pokusů o spuštění předtím, než musí být Tvůj míč umístěn. Úlevu dokončíš, pouze když se Tvůj míč spuštěný správným způsobem zastaví v oblasti úlevy.
Když se Tvůj míč spuštěný správným způsobem zastaví mimo oblast úlevy, musíš spustit míč správným způsobem ještě jednou.
Jestliže se i při tomto druhém pokusu Tvůj míč zastaví mimo oblast úlevy, musíš dokončit úlevu tak, že umístíš míč na místo, kde se Tvůj míč poprvé dotknul země při druhém spuštění.
Jestliže se při spuštění nebo umístění míče dopustíš jakékoli chyby (neoprávněně nahradíš míč, spustíš míč nesprávným způsobem nebo na nesprávné místo nebo se míč na nesprávném místě zastaví), můžeš toto pochybení beztrestně napravit tak,
že míč zvedneš a postupuješ správně. Pokud ale takovou chybu nenapravíš a míč odehraješ, obdržíš příslušný trest.
Spuštění míče
Spuštění míče
Připomínka:
Nesprávné spuštění (viz třetí část obrázku, kdy je míč spuštěn mimo oblast úlevy, nebo spuštění z nesprávné výšky na předchozím obrázku), se NEZAPOČÍTÁVÁ mezi dvě spuštění vyžadovaná Pravidly před tím, než je potřeba míč umístit.
Spuštění míče
Připomínka:
Spuštění mimo danou spojnici (viz třetí část obrázku) nevytvoří žádnou oblast úlevy, takže pokud takto spuštěný míč odehraješ, zahraješ z nesprávného místa (a obdržíš příslušný trest).
Opakování rány
Ztracený míč nebo míč mimo hřiště
Ztracený míč nebo míč mimo hřiště (Pravidlo 18.2)
Tvůj míč je ztracen, jestliže není nalezen do tří minut od okamžiku, kdy jste ho Ty nebo Tvůj nosič začali hledat.
Tvůj míč v klidu je mimo hřiště, pouze pokud je celým svým objemem za hranicí hřiště.
Jestliže je Tvůj míč ztracen nebo je mimo hřiště, musíš postupovat se ztrátou rány a vzdálenosti tak, že si připočteš jednu trestnou ránu a hraješ míč z místa, odkud jsi hrál svou předchozí ránu (viz Diagram 14.6).
Můžeš ale stát mimo hřiště a hrát míč, který je na hřišti.
Provizorní míč; Nehratelný míč
Jestliže to neoznámíš (i když jsi měl v úmyslu hrát provizorní míč) a zahraješ ránu míčem z místa, odkud jsi hrál svou předchozí ránu, stává se tento míč Tvým míčem ve hře s trestem ztráty rány a vzdálenosti. Tvůj provizorní míč se stane Tvým míčem ve hře s trestem ztráty rány a vzdálenosti v následujících dvou případech:
- Když je Tvůj původní míč ztracen kdekoli na hřišti (vyjma v trestné oblasti) nebo když je mimo hřiště.
- Když zahraješ svůj provizorní míč z místa, které je blíže jamce, než odhadovaná poloha Tvého původního míče.
- Když je Tvůj původní míč nalezen na hřišti mimo trestnou oblast před uplynutím tří minut povolených na hledání.
- Když je Tvůj původní míč nalezen v trestné oblasti nebo je známo nebo prakticky jisto, že je v trestné oblasti. Musíš buď hrát svůj původní míč, jak leží, nebo využít úlevu s trestem.
Slovníček pojmů
Důležité pojmy a vysvětlivky
Abnormální stav hřiště: Díra po zvířeti, půda v opravě, nepohyblivá závada nebo náhodná voda.
Délka hole: Délka nejdelší hole ze 14 (nebo méně) holí, které máš během kola, jiné než patru. Například jestliže nejdelší hůl (jiná než patr), kterou během kola máš, je driver o délce 43 palců (109.22 cm), je Tvou délkou hole během tohoto kola 43 palců.
Dohraný: Jestliže Tvůj míč po úderu skončí v jamce a zastaví se tam, přičemž je celý pod úrovní povrchu jamkoviště.
Ve speciálním případě, když se Tvůj míč opírá o praporkovou tyč v jamce, se Tvůj míč považuje za dohraný, jestliže se jeho libovolná část nachází pod povrchem jamkoviště.
Hraniční objekt: Umělé objekty a předměty vyznačující hranici hřiště, jako jsou zdi, ploty, budovy, kolíky nebo zábradlí. Hraniční objekty nejsou závady a není od nich možná žádná úleva.
Náhodná voda: Jakékoli dočasné nahromadění vody na povrchu země (jako jsou louže po dešti nebo závlaze nebo přetečení trvalé vodní plochy nebo toku), které není v trestné oblasti a které je viditelné předtím nebo potom, co zaujmeš postoj (aniž bys přitom vodu nohama nadměrně vyšlapával).
Nedílná součást: Umělý objekt prohlášený Soutěžním výborem za součást hry a výzvy hřiště, od kterého tak není možná beztrestná úleva.
Nejbližší místo úplné úlevy: Tvůj referenční bod pro využití beztrestné úlevy od abnormálního stavu hřiště nebo nesprávného jamkoviště. Je to odhadnutý bod, pro který, kdyby na něm Tvůj míč ležel, platí, že:
- Je nejblíže původnímu místu Tvého míče, avšak ne blíže jamce, než je toto
původní místo, - Je v požadované oblasti hřiště, a
- Nedochází na něm k tomu překážení, od kterého využíváš úlevu, a to pro
stejný úder, jaký bys býval hrál z původního místa, pokud by k danému
překážení nedocházelo.
Odhadnutí referenčního bodu vyžaduje, abys určil hůl, postoj, švih a směr hry, které bys býval použil pro svou ránu z původního místa.
Nepohyblivá závada: Jakákoli závada, která nemůže být přesunuta bez vynaložení nadměrného úsilí, nebo aniž by došlo k poškození závady nebo hřiště.
Nesprávné jamkoviště: Jakékoli jiné jamkoviště na hřišti, než je jamkoviště jamky, kterou právě hraješ. Nesprávná jamkoviště jsou součástí pole.
Odpaliště: Oblast, odkud musíš začít hru na jamce, kterou právě hraješ. Odpaliště je obdélník o hloubce dvou délek hole.
Slovníček pojmů
Pohyblivá závada: Závada, která může být přesunuta s vynaložením rozumného úsilí a aniž by došlo k poškození závady nebo hřiště.
Jestliže část nepohyblivé závady nebo nedílné součásti (jako jsou vrata, dveře nebo část upevněného kabelu) splňuje tyto dvě podmínky, pak je tato část považována za pohyblivou závadu. Avšak toto neplatí, jestliže tato pohyblivá část nepohyblivé závady nebo nedílné součásti není určena k tomu, aby se s ní hýbalo (jako je uvolněný kámen v kamenné zdi).
Slovníček pojmů
Trestná oblast: Oblast, ze které můžeš využít úlevu s jednou trestnou ranou, pokud se v ní Tvůj míč zastaví. Trestné oblasti jsou žluté a červené.
Volný přírodní předmět: Jakýkoli volný přírodní objekt, jako jsou:
- Kameny, stébla trávy, listy, větve a klacíky,
- Mrtvá zvířata a zvířecí trus,
- Červi, hmyz a podobná zvířata, jež mohou být snadno odstraněna, stejně jako hromádky či sítě (jako jsou žížalince nebo mraveniště), které budují, a
- Hroudy pevné zeminy (včetně vyseknutých drnů nebo špuntů po provzdušňování).
Tyto přírodní objekty nejsou volné, jestliže jsou:
- Připojené nebo rostoucí,
- Pevně zapuštěné v zemi (tj. když je není možné jednoduše sebrat), nebo
- Ulpívající na míči.
Zabořený: Když je Tvůj míč ve svém vlastním důlku po dopadu jako následek Tvé předchozí rány a když se jeho libovolná část nachází pod úrovní země. Tvůj míč se nemusí nutně dotýkat půdy, aby byl zabořený (například mezi míčem a půdou může
být tráva nebo volné přírodní předměty).
Slovníček pojmů
Závada: (viz též nepohyblivá a pohyblivá závada): Jakýkoli umělý objekt vyjma nedílných součástí a hraničních objektů.
Příklady závad:
- Silnice a cesty s umělým povrchem, včetně umělých krajnic a okrajů.
- Budovy a vozidla.
- Postřikovače, drenáže a další součásti závlahového systému.
- Výstroj hráčů, praporkové tyče a hrábě.
Zlepšit: Změnit jednu nebo více podmínek ovlivňujících Tvou ránu nebo jiných fyzických podmínek ovlivňujících Tvou hru tak, že získáš případnou výhodu pro svou ránu.
Známo nebo prakticky jisto: Standard pro rozhodování, co se stalo s Tvým míčem –například jestli Tvůj míč skončil v trestné oblasti, jestli se pohnul nebo co způsobilo,vže se pohnul.
Známo nebo prakticky jisto znamená víc než jen, že daná věc je možná nebovpravděpodobná. Znamená to, že buď:
- Existuje přesvědčivý důkaz, že se dotyčná událost s Tvým míčem skutečněmstala, jako když jsi to Ty nebo jiný svědek viděl, nebo
- Ačkoli existuje určitá velmi malá pochybnost, veškeré rozumně dostupné důkazy nasvědčují, že dotyčná událost nastala s pravděpodobností alespoň 95%.
Ztracen: Status míče, který nebyl nalezen do tří minut od okamžiku, kdy jste ho Ty nebo Tvůj nosič (nebo Tvůj partner nebo partnerův nosič) začali hledat.
Ztráta rány a vzdálenosti: Postup a trest, když využíváš úlevu tím, že hraješ míč z místa, odkud jsi hrál svou předchozí ránu.
Tempo hry; Ready golf
Doporučení ohledně tempa hry
Kolo má být hráno ve svižném tempu.
Tvé vlastní tempo hry pravděpodobně ovlivní to, jak dlouho bude kolo trvat i dalším hráčům, včetně hráčů v Tvé vlastní skupině a ve skupinách následujících.
Doporučuje se, abys umožnil předejití rychlejší skupině.
Po celé kolo bys měl hrát ve svižném tempu, včetně času spotřebovaného na:
- Přípravu a zahrání každé rány,
- Přesun z místa na místo mezi ránami, a
- Přesun na další odpaliště po dohrání jamky.
Na svou ránu by ses měl připravit předem a být tak připraven k odehrání, jakmile na Tebe dojde řada.
Když je na Tobě řada ve hře:
- Doporučuje se, abys svou ránu odehrál nejdéle za 40 vteřin poté, co můžeš
(nebo bys měl být schopen) hrát bez překážení a vyrušování, a - Běžně bys měl být schopen odehrát svou ránu mnohem rychleji a doporučuje
se to.
Ve hře na rány hraj tzv. „ready golf“ bezpečným a odpovědným způsobem.
Ve hře na jamky se můžeš se svým soupeřem dohodnout, že jeden z vás bude hrát mimo pořadí, aby se ušetřil čas.
Ready golf
Ready golf znamená hrát, jakmile jsi připraven – nemusíš čekat, až odehraje hráč, který je nejdál od jamky.
Situace, kdy bys měl hrát Ready golf:
- Když nejvzdálenější hráč má obtížnou ránu a zvažuje své možnosti.
- Když jiný hráč ve skupině čeká na uvolnění jamkoviště.
- Na odpališti, když hráč, který je na řadě, se zdržel.
- Když můžeš napřed zahrát svůj míč a teprve pak jít pomoci s hledáním jiného míče.
Když je to možné, dej ostatním hráčům na vědomí, že budeš hrát.
Soutěže; Hendikepy
Při účasti v soutěži je vhodné mít na zřeteli:
- Způsob přihlášení (elektronicky či jinak) a uzávěrku přihlášek.
- Formát hry (na rány, Stableford, brutto/netto apod.).
- Způsob startu (postupně, canon) a čas startu, který je potřeba dodržet!
- Další podmínky vypsané pořadatelem.
Pokud se soutěže nemůžeš zúčastnit, včas se odhlas, nebo (pokud je na to již pozdě) uvědom o své neúčasti pořadatele, aby se mohla uzpůsobit startovní listina.
Pokud z jakéhokoli důvodu nedokončíš kolo, opět o tom uvědom pořadatele a také nezapomeň podepsat výsledek hráče, kterému jsi dělal zapisovatele.
Při hře pak respektuj jak ostatní hráče, tak i pořadatele a další osoby (Soutěžní výbor, rozhodčí, startéra, forecaddies, maršály, recepční či údržbu hřiště).
Hendikepy
Hendikepy se dnes počítají jednotně podle Celosvětového hendikepového systému (WHS = World Handicap System), jehož správcem jsou, stejně jako u Pravidel golfu, R&A a USGA.
V zásadě se hendikep (správně Hendikepový index) hráče vypočte jako průměr nejlepších 8 výsledků z posledních 20. Dokud nemáš 20 přípustných výsledků, bere se jich do výpočtu méně. Jako výsledek se přitom bere tzv. Přepočtená odchylka, což je v podstatě vyjádření, na jaký hendikep jsi ten den hrál (což spíš odpovídá brutto výsledku na rány, než Stablefordovým bodům).
Hendikep se nemusí měnit po každém kole – mnohdy se po jednom špatném kole nezmění, protože takové kolo nebude mezi započítávanými výsledky. To až když je takových kol víc a začnou se započítávat, bude se hendikep zhoršovat. Naopak po
dobrém kole je zpravidla snížení okamžité.
Podrobnosti jsou popsány v samostatných Pravidlech pro hendikepy.
V rámci ČGF jsou hendikepy automaticky vedeny centrálně „na serveru“. Vždy je ale vhodné si hlídat, že jsou správně započteny všechny odpovídající výsledky, včetně povinnosti hlásit výsledky uhrané v zahraničí (ať už dobré, nebo špatné).
Přímým správcem Tvého hendikepu je pak Tvoje hendikepová autorita, což je Hendikepová komise Tvého domovského klubu, se kterou bys měl řešit všechny případné problémy.